Cum să creezi un plan de postări pentru Social Media care funcționează și să nu te mai bazezi pe inspirația de moment

Timp de citire: 7 minute

Imaginează-ți următorul scenariu:

Ți-ai setat conturile de Instagram și Facebook. 

Știi că e nevoie să comunici în ambele medii ca să atragi clienți și să creezi o comunitate. Și începi să faci exact așa. 

La început ești inspirat și postezi de câteva ori pe zi.

Apoi entuziasmul se duce. Se duce și inspirația și simți că e din ce în ce mai greu să ții ritmul. 

Începi să postezi când îți aduci aminte, nu mai creezi conținut original, dai mai mult share la lucruri pe care le postează alții. Iar asta se vede în rezultate. 

Sună cunoscut? 

Scenariul de mai sus se repetă mai des decât îți imaginezi.

În cele mai multe cazuri, suntem încântați că putem să ne promovăm pe social media.

Însă, după primele săptămâni de scris constant, rămânem în pană de idei și ajungem să postăm haotic, uneori orice fel de conținut (doar ca să fie ceva pe pagină).

În plus pentru că nu există de la început obiective clare, nici rezultate nu-s. 

Asta poate să ne împingă spre o concluzie falsă: că social media nu funcționează pentru anumite companii sau pur și simplu nu mai funcționează ca mod de comunicare. 

Dar să folosești aceste medii, cu rezultate pentru business, nu are de ce să fie un fel de misiune imposibilă. 

Odată ce pornești la drum cu un plan de comunicare, îți va fi mai ușor să îți urmărești obiectivele și să vezi rezultate.

Ce este un plan de comunicare pentru social media?

Pe scurt, o strategie în cadrul căreia fixezi de la început:

  • Unde vrei să ajungi în comunicarea brandului tău (OBIECTIVE)
  • Ce e nevoie să faci ca să ajungi acolo (ACȚIUNI)

Fiecare post, comentariu sau răspuns pe care îl publici apoi pe Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest sau noul Tik-Tok, va urma acest plan.

Sună simplu? Și poate să fie, mai ales dacă folosești cele 8 sfaturi pe care le-am pregătit pentru tine. Ele te ajută să creezi un plan de comunicare în social media care funcționează, indiferent de business.

Iată cele 8 sfaturi:

  1. Folosește obiective pe care le poți transforma fără costuri mari, în acțiuni

Să ajungi la 10.000 de oameni într-un an de zile poate să fie un obiectiv ambițios, dar realizabil câtă vreme investești constant în comunicarea ta. 

Același obiectiv e un basm dacă ai un cont abia creat, niciun fel de suport de la afiliați (business-uri sau organizații care să te promoveze), și tot bugetul tău de promovare e de câteva sute de euro, pentru un an întreg.

În loc să fixezi obiective prea ambițioase, pe care nu le împlinești în final, ai putea să îți stabilești obiective generale, din care să generezi apoi obiectivele secundare. Uite câteva exemple de obiective generale:

  • Să stabilești o legătură directă cu potențiali cumpărători
  • Să fii văzut ca o autoritate pe nișa ta de business
  • Să câștigi brand awareness

Ca obiective secundare care rezultă din acestea ai putea:

  • Să ai minimum 1 întâlnire directă cu un potențial client pe săptămână
  • Să fii recomandat în grupuri de discuții, forumuri sau în fiecare lună
  • Să intri în top 3 top of mind pe nișa ta (adică să fii unul dintre cei 3 la care clienții se gândesc când au nevoie de produsele sau serviciile din nișa ta)
  1. Un buyer persona real sau imaginar?

E posibil să fi auzit până acum cel puțin o dată despre avatarul de client (sau buyer persona). 

Avatarul este important pentru că odată ce știi cui îi vorbești, știi și ce să comunici. Și în ce formă.

Hai să vedem un exemplu. 

O postare care începe așa: “Hey guys, avem news!”, nu ar fi la fel de apreciată de clienți cu vârsta între 40 și 75 de ani. 

Iar asta pentru că folosește o combinație de română și engleză (pe care o să o vezi mai ales la tineri în social media și mai deloc la cei peste 40 de ani), are un ton informal și direct.

Așa că vârsta avatarului căruia îi vorbești este un lucru de care să ții cont când definești avatarul tău.

Iată alte lucruri care te ajută când creezi acest avatar:

  • Poziționarea geografică 
  • Sex
  • Interese
  • Nivelul de educație
  • Statut social
  • Domeniu de activitate
  • Nivelul de venit
  • Status relație
  • Pasiuni/Hobby-uri
  • Surse de informare (cărți, reviste, bloguri, conferințe, etc.)
  • Valori, obiective, dorințe
  • Provocări, temeri
  • Motivele pentru care cumpără
  • Posibile obiecții la cumpărare


3. De ce să lași vanity metrics pe ultimul loc 

Vanity metrics sunt like-urile la postări sau like-urile totale pentru pagina ta, lucruri pe care nu le monetizezi direct, dar care te fac să te “îmbeți cu apă rece”. 

De ce? Pentru că astfel de numere creează impresia că un brand se descurcă excelent. Însă e doar imaginea de la suprafață, în realitate acel business cu mii de likeuri, poate să se chinuie să vândă.

În loc să comunici în social media cu scopul să “iei”cât mai multe likeuri, ai putea să folosești resursele tale:

  • Să atragi leaduri noi
  • Să primești recomandări de la alte pagini/companii
  • Să crești rata de conversie (numărul celor care cumpără în final)
  • Să inițiezi conversații de pe urma cărora primești brand awareness sau care te ajută să îți fixezi autoritatea în nișa ta

4. Nu e doar despre tine și ce faci tu …

Cui îi place prietenul care se laudă cu fiecare ocazie? 

Care spune mai mereu câte un lucru despre el sau ce face special?

Ca și companie nu vrei să fii prietenul ACELA.

Social media este spațiul unde ne întâlnim ca să simțim conexiune și legătura cu restul lumii. 

Este locul unde împărtășim emoții și povești din viață, care ne fac să râdem, care ne întristează sau ne înfurie. Care stârnesc reacții.

Iar oamenii din spatele Instagram, Facebook sau Tik-Tok au  înțeles nevoia oamenilor, așa că au început de câțiva ani să prioritizează conținutul personal, și să depuncteze postările pur comerciale. 

Deci nu e deloc avantajos să fii brandul lădăros și pentru că atragi antipatia celor care te urmăresc dar și pentru că ești depunctat de algoritmii din social media (cei care ordonează ce informație vedem și în ce ordine).

Ca să treci de filtrele și algoritmii din social media, încearcă să folosești emoția și atunci când vinzi ceva.

Uite un exemplu despre cum faci asta:

5. Regula 80-20 te ajută să ai o proporție sănătoasă de postări comerciale

Totuși, cât din comunicarea ta în social media ar putea să fie comercială și cât ar putea să informeze, să educe sau să distreze?

Când ești în cumpănă, specialiștii în comunicarea socială recomandă să folosești regula 80-20. 

Ea spune că: 

  • 80% din postările tale pot conține informații pentru audiența ta, în timp ce 20% din postări pot promova direct brandul, produsele sau serviciile.

Ar putea să te ajute să împarți postările și așa:

  • 50% vor duce traficul către blogul sau platforma ta
  • 25% vor stârni reacții de orice fel
  • 20% vor susține obiectivele de business (vânzări, achiziție de leads, conversie samd)
  • 5%  vor fi despre brandul de angajator

6. Urmărește Hot topics ca să știi despre ce să postezi   

Social media sunt surse importante unde poți să asculți despre ce vorbesc clienții tăi. 

Vezi care sunt subiectele cu adevărat importante pentru ei și despre care vor să posteze la pe propriile conturi.

Să urmărești firul conversațiilor te ajută să știi despre ce să scrii sau ce să eviți în comunicarea ta de brand. 

Adică să faci real time marketing. 

Un marketing care presupune ca brandul tău să aibă o reacție sau să ofere o replică oficială la un eveniment important, în timp real. 

Un exemplu în sensul acesta este seria de postări ale companiilor aeriene precum Luthansa, British Airways și AirFrance.

Companiile au avut replici excelente în social media, după ce Aeroflot Rusia a refuzat zborul unui motan de 10 kilograme (limita pentru animalele de companie la această companie este de 8 kilograme).

Iată ce a ieșit:


7. Conturile competitorilor sunt o sursă de inspirație

Unde comunică cel mai des competitorii tăi? Este Instagram, Facebook sau Pinterest, canalul lor preferat?
Care este vocea pe care o folosesc și căror postări acordă mai multă atenție?

Odată ce ai răspunsurile, o să vezi ușor unde e nevoie să fii mai prezent.

De exemplu, dacă ai un competitor care domină Facebook, poți aborda audiența care te interesează, cu o strategie de comunicare bine definită pentru Instagram.

Comunică avantajele tale comerciale și ce te diferențiază, într-o manieră memorabilă, pe care fanii afacerii vor vrea să o dea mai departe.

 Ai surse de inspirație chiar în piața noastră.

8. Nu uita de conturile companiilor străine

Conturile companiilor străine, care operează în aceeași nișă ca tine pot să devină o mină de aur pentru postările tale.

Urmărește ce postează și când, ce tipuri de concursuri organizează pentru comunitatea lor, cum mențin interesul fanilor și ce fel de interacțiuni încurajează.

Pentru că vrem să îți fie și mai ușor, pe lângă cele 8 sfaturi care te ajută să creezi un plan de postări pentru social media, îți oferim un template pe care să îl folosești imediat și care te ajută să stabilești ușor:

  • Orarul postărilor
  • Frecvența lor
  • Subiectul postărilor

Descarcă template-ul tău GRATUIT de mai jos și începe să comunici cu rezultate pe social media.

One thought on “Cum să creezi un plan de postări pentru Social Media care funcționează și să nu te mai bazezi pe inspirația de moment

  1. Este interesant articolul, chiar am apreciat informatia, as avea un singur comentariu/ completare – cei peste 40 de ani nu mai sunt cei peste 40 de ani de acum 5-10 ani… :). Adica romgleza dar si limbajul relaxat s-a mutat intr-un segment de varsta deja mai ridicat. Oamenii nu isi schimba obiceiurile dramatic odata ce imbatranesc, ci doar adopta mai greu lucruri care apar la noua generatie. Vorbitul cu hey guys si challenges si news si alte lucruri de genul este, de fapt, foarte comun la segmentul 40-50. Si peste 5-10 ani vor fi si la segmentul 50+…

Leave a Reply