[GUEST POST – Dan Luca] 3 sacrificii care te îmbolnăvesc când ești antreprenor sau manager

Timp de citire: 8 minute

Am facut un survey pe 1,296 de Antreprenori și Manageri și rezultatele au fost foarte ingrijorătoare!
Le-am adresat 3 întrebari: 

  1. Ai prea puțină energie și te simți uneori epuizat? 
  2. Ai prea puțin timp și te simți uneori copleșit? 
  3. Ai atenția risipită și te simți uneori distras? 

Iar rezultatul a fost că multi au răspuns cu DA la 1 sau 2 întrebări, însă mai mult de 38% au răspuns cu DA la TOATE cele 3 întrebări!

Sunt toate simptome severe care indică apropierea de pierderea sănătății, distrugerea productivității și deteriorarea relațiilor cu oamenii apropiați. 

Numele meu este Dan Luca și vreau să îți fac o mărturisire: 
Vreme de 3 ani am fost un workaholic notoriu

Munceam 18 ore pe zi, fără weekenduri și fără vacanțe. Plecam cu avionul luni dimineața la 6:00 de la Timișoara la București și mă întorceam vinerea seara la ora 23:00. Eram definiția de manual a expresiei “a o arde la ambele capete”. Ajunsesem la un asemenea stadiu de epuizare încât nu mai puteam să funcționez ok în rolurile mele de soț, fiu și prieten…

Și chiar dacă această perioadă din viața mea s-a întâmplat cu mai mult de 12 ani în urmă, efectele acelei perioade se ragasesc încă adânc întipărite în mintea mea.

Faptul că acum am ajuns expert în productivitate și echilibru se datorează în foarte mare măsură faptului că am fost pe marginea prăpastiei foarte aproape de un punct fără întoarcere. În industria in care lucram atunci, adică în audit financiar, s-a și murit din cauza extenuării, și pe lângă celebrul caz mediatizat în 2006, am avut și eu un coleg care a decedat la 32 de ani pe fondul epuizării fără să fii avut alte condiții medicale pre-existente.

De ce îți spun toate aceste lucruri? 

De-a lungul vieții mele, cele mai profunde și relevante lecții le-am învățat de la cei care au fost pe fundul prăpastiei și au gasit apoi drumul înapoi la lumină. De la cei care și-au învățat lecțiile după ce au transcens un dezechilibru major în viața lor. De la cei care au transformat un roadblock (barieră) într-un stepping stone (treaptă) pe care apoi au crescut și s-au înălțat. 

De aceea, ce îți voi spune în continuare vine din cea mai profundă fibră a mea, cea care mă ajută acum să rămân productiv dar și echilibrat pentru că știu cum este să fii pus “absent” de familie și prieteni.

Chiar mai mult, ceea ce vei citi în continuare este aliniat crezului meu foarte profund care în esență spune că: “Nu îi poți învăța pe ceilalți ceea ce știi, îi poți învăța doar ceea ce ești”… iar ceea ce urmează este un mod de viață pentru mine.

În primul rând, e nevoie să ai grijă de corpul tău. 

Deși am lucrat direct cu mai mult de 1,000 de antreprenori și manageri, sub 5% aveau valoarea sănătate în top 3 valori înainte să fii împlinit 35 de ani. Și aceia pentru că avuseseră probleme de sănătate sau pentru că au avut membrii ai familiei cu probleme severe. 

Orice obiectiv ai, orice planuri ambițioase, orice vis măreț… totul se poate nărui în momentul în care îți pierzi sănătatea. Cred că îți e cunoscută vorba că “și-a stricat sănătatea că să facă bani și apoi și-a cheltuit banii câștigați în speranța că își va recupera sănătatea… dar fără să reușească…”

Top 5 lucruri pe care să le faci pentru corpul, sănătatea și vitalitatea ta: 

  1. Hidratează-te 
    • în 5AM Club, bem apă caldă la temperatura corpului în care adăugăm lămâie și turmeric – cel mai puternic anti-inflamator natural. 
  2. Dormi între 7 și 8 ore pe noapte 
    • e adevarat ca bioritmul nostru e setat ca pentru 85% dintre persoane perioada optimă de somn să fie între 22:00 și 05:00 dimineața. Intervalul în care au loc 80% din procesele regenerative din corp este între 22:00 și 03:00 dimineața, și acestea au loc doaer dacă ești în repaos, nu în activitate.  
  3. Consumă legume verzi 
    • dacă îți e dificil să mesteci atâta verdeață, pune următoarea combinație în mixer și bea-o în prima parte a zilei: spanac, broccoli, avocado, kale, apio, cătina, pulbere de cânapă și in, chia, și un măr sau o banană.
  4. Fă o formă de sport 
    • ideal este să combini cardio cu antrenamentul de ridicat greutăți pentru că mușchii și oasele se atrofiază prin lipsa de folosire dupa principiul “use it or lose it”.
  5. Fă un duș rece de dimineață 
    • rece poate fi și cu 5 grade sub temperatura corpului (la fel cum poate fi de-a dreptul la 5 grade Celsius) pentru că pe lângă efectul revigorant, scade inflamația în corp și îmbunătățește circulația.

În al doilea rând ai nevoie să ai grijă de cum îți gestionezi timpul în fiecare oră, în fiecare zi, săptămână sau trimestru. 

În programele mele 5AM, ajut managerii și antreprenorii să obțină claritate asupra modului în care obțin rezultate pe unitatea de timp. 


Top 5 lucruri pe care poți să le faci pentru a-ți maximiza productivitatea: 

  1. La nivelul orei, lucrează în sesiuni Pomodoro de 25 de minute, urmate de 5 minute de pauză. În fiecare sesiune alocă o singură prioritate. Dacă e nevoie, alocă mai multe sesiuni Pomodoro unei activități, însă evită să faci multitasking. 
  1. La nivelul zilei, lucrează în calupuri de câte 3 ore. 
    • Alocă-ți primele 3 ore din zi ție (de la 05:00 la 08:00) pentru rutinele de creștere personală și profesională. Vezi și Super Ritualul de Dimineață de pe blogul meu 5am.ro  
    • Alocă-ți următoarele 3 ore (09:00 – 12:00) părții strategice de business (deep work, strategic planning). 
    • Alocă-ți următoarele 3 ore (12:00 – 15:00) recuperării calitative a energiei și creativității (sport, prânz de networking, odihnă – powernap, plimbare, masaj) – asta pentru că oricum, corpul încetinește natural și forțarea prin cafea sau energizante produce oricum un rezultat minim.  
    • Alocă-ți următoarele 3 ore (15:00 – 18:00) părții interactive de business (întâlniri, corespondență, ședințe) 
    • Alocă-ți ultimele 3 ore (19:00 – 22:00) familiei și prietenilor, dar și rutinelor de seară 
  1. La nivelul săptămânii, lucrează intens în tot timpul alocat, însă ia-ți pauză la mijlocul săptămânii. În măsura în care ești în controlul programului tău (deci nu e aplicabil în 100% din cazuri), după două zile intensive luni și marti, ia-ți miercurea ca pe o zi strategică de recuperare și încărcare. 

Concret, nu te duci la birou și îți iei un interval de 3 ore de gândit strategic, îți iei 3 ore pentru un prânz de networking sau mastermind cu oameni valoroși, îți iei timp pentru o sesiune mai intensă de sport sau pur și simplu aloci mai mult timp studiului aprofundat. După ziua de miercuri, ai joi și vineri alte două zile super productive pentru că energia nu merge pe trendul descendent al săptămânii pentru că tocmai ai resetat bateria cu energie! 

  1. La nivelul trimestrului e nevoie de același principiu, Work Hard – Recover Hard(er). Cu cât esti mai odihnit, cu cât esti mai încărcat cu resurse, cu atât poți să performezi la un nivel ridicat în timpul alocat. 

Așa că, o dată la 6 săptămâni îți poți lua o saptamână de pauză completă tocmai ca să poți să revii fresh în business. Un studiu pe CEO de Fortune 500 a arătat că doar pentru 16% dintre ei biroul este locul unde găsesc soluțiile cele mai bune pentru problemele pe care le au în business. Deci, profită de ceea ce au descoperit deja 84% dintre CEO de firme din Fortune 500 și oferă-i minții tale un context în care să fie stimulate conexiunile noi și ideile “out of the box”. 

  1. Bonus, începe și estimează cât durează un lucru pe care îl planifici. Da, știu, românii nu au super abilitati de planificare… din lipsă de practică! Lucrurile pe care le faci prima dată ar putea să îți ia cu 2x sau chiar 3x mai mult decât ai anticipat. Însă această abilitate se dezvoltă în timp, iar estimarea cât mai corectă a timpului te scutește de foarte multe neplăceri printre care: dezamăgirea clienților, frustrarea angajaților, stresul propriu, etc. 

În al treilea rând, e nevoie să îți gestionezi extrem de bine atenția și focusul

Atenția filtrează stimulii nerelevanți și rămâne fixată pe cei care sunt relevanți pentru tine. Focusul este procesul prin care îți menții atenția pe acei stimuli relevanți pentru o perioada mai lungă de timp. 
Cheia este să fii foarte selectiv cu ceea ce îți captează atenția, și să îți menții focusul pe ceea ce contează până ajungi la destinație cu proiectul început. 

Top 5 lucruri pe care poți să le faci pentru a-ți focusa atenția cu un maxim de impact: 

  1. Închide buclele deschise
  • Buclele reprezintă toate acele activități care “ar fi trebuit” să fie deja finalizate, dar sunt acum în întârziere, sau, și mai rău, nici nu au fost începute. Ca să poți închide o buclă ai nevoie de următorul proces: 
  • Estimează la ce procent din 100% ești acum cu acea activitate (1% – 99%) 
  • Estimează de cât timp ai nevoie să duci activitatea la 100% 
  • Ia o decizie din următoarele 4 posibile: 

a) Decizi că vei face acel lucru, stabilești ziua, ora și durata 

b) Delegi acea activitate (gratis – în familie – sau pe bani – furnizori externi) 

c) Decizi că NU mai faci acea activitate și îți asumi integral consecințele 

d) Decizi că nu ai suficiente informații sau resurse să iei una dintre primele 3 decizii și decizi momentul (ziua și ora) în care vei revizita acea bucla. 

  1. Cufundă-te în Deep Work

Inamicii productivității sunt întreruperile frecvente. Cu cât reușești să îți menții atenția un interval mai indelungat, cu atât accesezi niveluri mai profunde ale minții tale, iar munca ta capătă consistență și genialitate.

  1. Lucrează într-un mediu cu foarte puțini stimuli externi 

Atunci când obosește, mintea începe și generează tipare de evadare și va folosi orice stimul pentru a se de-conecta. Mecanismul nostru de protecție, în măsura în care este activat, va funcționa ca o siguranță electrică. Se va deconecta pentru a nu risca să supraîncălzească întreg circuitul. Așa că, pe de o parte, fă pauze frecvente de reîncărcare (vezi metoda Pomodoro) dar și tine mintea departe de stimuli care să favorizeze evadarea. Concret, lucrează într-un birou cu cât mai puține obiecte, ține ordinea strictă pe birou, adoptă un stil minimalist.

  1. Nu începe nici o activitate care nu are stabilită o durată finită de execuție

Mintea nu lucrează deloc bine cu intervale de timp infinite. Dacă vrei să îți demotivezi instantaneu mintea folosește expresii de genul: “lucrez până termin”, “văd eu cât o să îmi ia”, etc.

Aici intră în acțiune un principiu de supraviețuire foarte eficient – mintea nu e sigură că va avea resurse suficiente pentru a ajunge la destinație, așa că va porni cu un consum redus și se va demotiva destul de repede pentru ca linia de sosire e incerta. Chiar dacă ai proiecte care necesită un timp foarte mare de execuție, lucrează în sesiuni delimitate cu un obiectiv clar de obținut. În acest fel, mintea va fi stimulată și se va activa la capacitate optimă.

  1. Make or Break 

Atunci când ai de făcut un lucru care nu te stimulează mental și atentia ta fuge din acel context, folosește următorul truc. Înjumătățește timpul pe care îl aloci acelei activități și, în plus, fă o înțelegere cu tine că ceea ce reușești să faci în acel timp să fie produsul final și să îl și trimiți (email către furnizor, articol pe blog, script pentru vlog, etc). 

Atunci când ai de făcut un lucru care nu te stimulează mental și atentia ta fuge din acel context, folosește următorul truc. Înjumătățește timpul pe care îl aloci acelei activități și, în plus, fă o înțelegere cu tine că ceea ce reușești să faci în acel timp să fie produsul final și să îl și trimiți (email către furnizor, articol pe blog, script pentru vlog, etc). 

Dacă ai ajuns până în acest punct al articolului, te felicit, asta denotă dedicare în creșterea productivității și echilibrului. 

Te invit să urmărești Trainingul Video de Productivitate de pe Upriserz.ro și apoi și Video-ul Bonus în care intru în detalii despre cum să implementezi aceste concepte în viața ta. 

Mai mult, în Video-ul Bonus “Obiceiurile Oamenilor de Succes” ai ocazia să urmărești două scurte interviuri cu antreprenori care conduc business-uri de peste 10 milioane de euro și care și-au organizat viața dupa aceste principii. Va fi interesant să observi nivelul lor de productivitate și echilibru și comparația de “înainte” și “după” implementarea acestor principii. 


Mult spor și armonie sa ai! 
Dan

P.S.: Dacă simți că ai nevoie de ajutor să-ți organizezi viața și echipa pentru a spori productivitatea, scrie-mi ACUM și găsim împreună soluția potrivită.

Leave a Reply