Adaptarea. Cuvântul cheie în lumea post-Covid.

Timp de citire: 5 minute

Dacă am putea sumariza lecția principală post-Covid, ar fi o adaptare a ceea ce a zis Alvin Toeffler: „învață, dezvață-te și reînvață.” Sau pe scurt, adaptează-te. 

Dar cum poți să faci asta, în momentul în care ți se pare că toată lumea arde, iar creierul tău spune „nu, gata, închidem tot”? Prin planificare. Pe termen mediu, pe termen lung și pe mai multe domenii ale vieții: financiar, profesional, personal. 

Noi, oamenii, suntem incapabili să planificăm pe termen lung. Iar asta se datorează strămoșilor noștri, care aveau expectanță de viață scăzută, și nu aveau luxul planificării. Dar asta nu înseamnă că trebuie să cedezi tentației de a pluti în derivă și să zici „bine că nu e mai rău.”

Uite ce se poate întâmpla când nu planifici, și ești o industrie puternică: provoci o criză adițională, precum cea de semiconductoare. 

Pe scurt: industria auto, care se găsea în criză în momentul în care a apărut Covid, a pus lacătul pe ușă și a anulat orice comandă de semiconductoare, pornind de la premisa că „vedem ce a fi atunci”. Șocant, în al treilea trimestru din 2020, când au început să se redeschidă uzinele, nu mai găseau cip-urile semiconductoare de care aveau nevoie pentru a produce alte calculatoare electronice pentru mașină. 

De ce? 

Pentru că n-au planificat. Iar producătorii de semiconductoare au preferat să le vândă producătorilor de laptop-uri, smartphones și alte gadget-uri, pentru că aceștia aveau o cerere mult mai mare. 

Iar acum, specialiștii spun că vor mai trece încă 5 ani până când se va redresa complet această criză. 

Nu numai ei au făcut greșeala asta. În Statele Unite și în Australia, companiile de închiriere de mașini, și-au vândut flotele, pentru a se putea păstra pe linia de plutire. Dar, o dată cu vaccinarea și cu redresarea turismului, cererea a reapărut. 

Însă, cererea fiind mare și oferta redusă, mașinile au ajuns, în preajma sărbătorilor pascale catolice, să fie închiriate între $500 și $1500 de dolari! Ceea ce pe de-o parte ar părea ca fiind o afacere bună, dar pe termen lung, e cert că oamenii vor prefera să se reorienteze. 

Toată lumea a făcut greșeli în pandemie? Nu. Unii, au făcut ceea ce a zis Alvin Toeffler: s-au reinventat. 

Să luăm de exemplu industria HoReCa, care a avut cea mai mare cădere în anul trecut. Mulți angajați au fost trimiși în șomaj tehnic, dar restaurantele au putut să reziste. Cum? Îmbrățișând digitalizarea și online-ul. S-au axat pe delivery, au renunțat la chiriile spațiului și au reușit să supraviețuiască.

Sau Farmec, cel mai mare producător român de cosmetice, care în timpul pandemiei a început producția de biocide pentru uz personal și sanitar. Nu numai că au reușit să lupte împotriva crizei de dezinfectant, dar au reușit chiar să prospere, fără să fie nevoiți să își închidă ușile. 

Un alt exemplu sunt antrenorii de fitness care aveau studio-uri de Yoga. Au mutat clasele în online, ceea ce multora le-a permis să se extindă dincolo de orașul în care se aflau, și unora chiar dincolo de țară. Sau chiar actorii de teatru, care mulți dintre ei s-au întors pe scena online-ului, datorită tehnologiei. 

Asta înseamnă să îți faci un plan. Unul care în contextul pandemiei pare a fi pe termen scurt, dar când trece, ei nu sunt nevoiți să reia totul de la zero ca să se adapteze. Ci încep din experiență și vor știi ce a mers până atunci, ce a mers atunci și pot prezice ce va merge și să plănuiască conform.

Dar cum rămâne cu dezvoltarea la nivel individual?

Adevărul e că nu e momentul oportun să te culci pe o ureche și să zici „gata, trece pandemia, totul va fi ok.”

Pentru că totul nu va fi ca înainte. 

Digitalizarea a crescut exponențial în ultimul an, iar șomajul a crescut la fel anul trecut (deși a scăzut pe la finele anului), fie din imposibilitatea de a muta munca acasă, fie din cauza unei lipse acute a planificării. 

Așadar, ce e de făcut?

Păi, pentru început trebuie să pleci de la premisa că vor fi schimbări profunde la nivel structural și la nivel profesional. O dată cu apariția inteligenței artificiale și cu digitalizarea crescută, vor dispărea o mulțime de locuri de muncă. 

Uite ce se presupune că va dispărea în ultimii 10 ani: 

  • Job-urile din industria petrolieră, în special cele de extragere a petrolului, care vor fi înlocuite cu inteligență artificială
  • Șoferii de taxi, unde se presupune că în câțiva ani vor fi înlocuiți cu mașini care se conduc singure
  • Casierii. Casele de marcat de tip self-checkout devin din ce în ce mai populare, și probabil se va reduce cererea pentru casieri. 
  • Agenții de călătorii, care probabil în timp vor fi înlocuiți cu bloggeri.
  • Subscriitorii de asigurări și reprezentanții de creanțe. Se presupune că vor fi înlocuiți cu software-uri de inteligență artificială care vor fi capabile să interpreteze date de tip scris, video, audio mult mai bine și mai repede decât un om, reducând drastic timpul necesar pentru calcul.
  • Reprezentanții de bănci vor fi înlocuiți de ATM-uri și chatbots inteligenți. 
  • Analiștii financiari vor fi înlocuiți în timp de inteligență artificială.
  • Telemarketerii
  • Poștașii
  • Joburile din industria de producție

Te afli cumva într-una din aceste categorii? Atunci e momentul oportun să îți faci o analiză și să vezi ce abilități ai și cum ar putea fi transferate în alte domenii.

Când o ușă se închide, o alta se deschide, ceea ce înseamnă că în următorii 10 ani va crește cerea și pentru o mulțime de alte locuri de muncă: 

  • Inginerii de software, în special cei axați pe inteligență artificială
  • Data Scientists
  • Analiștii de business
  • Specialiștii în securitate cibernetică
  • Cei din industria sănătății, inclusiv cea veterinară
  • Inginerii civili și electroniști
  • Kinetoterapeuții
  • Managerii de business, operaționali, de proiecte
  • Managerii de HR
  • Persoanele din industrii creative
  • Profesorii

Într-adevăr, nu toate job-urile menționate vor dispărea sau vor deveni mai importante. Nu se știe ce se va întâmpla concret, dar e bine să iei în considerare opțiunea de reprofilare, în special dacă te afli într-o industrie care e susceptibilă căderii. 

Nu doar job-urile se schimbă, ci și abilitățile

Orice schimbare nu vine singură, și atrage după sine mai multe. Dacă se schimbă fișa postului, e clar că se va cere un alt set de competențe. Iar în viitor se vor cere:

  • Competențe din domeniul STEM – știință, tehnologie, inginerie și matematică.
  • Capacitate de gândire critică
  • Capacitatea de învățare activă
  • Negociere
  • Rezolvare de probleme
  • Gândire creativă
  • Mentalitate axată pe creștere (growth mindset)
  • Reziliență 
  • Toleranță la stres 
  • Flexibilitate
  • Capacitatea de a lua decizii
  • Inteligență interpersonală
  • Inteligență emoțională

Știm că sună a capacități care nu pot fi definite factual. Motiv pentru care se numesc „meta competențe”, pentru că pot fi aplicate în orice domeniu. Inclusiv partea de STEM. Pentru că tehnologia va acapara toate domeniile, nu doar cele de R&D sau software. 

Știm că ești terifiat de posibilitatea unei schimbări atât de radicale. Dar, de aici înainte schimbarea va fi probabil mai înceată decât în ultimul an. De asta e nevoie să fii pregătit și să îți faci un plan pe termen mediu și lung. Ca în momentul în care o să vină o nouă criză (și va veni, stai liniștit), de data asta să fii pregătit. 

Practic, ce trebuie să faci e să înveți cum să planifici. Și poți începe prin a participa la un nou webinar organizat de noi și susținut de Lorand Soares Szasz, care va avea loc joi, 13 mai, începând cu ora 20.00, despre Cum supravietuiesti sau chiar prosperi in perioada post Covid”.

Aici va vorbi despre cum să scapi de convingerile limitative care îți spun „nu pot”, despre cum să identifici noi surse de venit ca să poți ameliora pe viitor o nouă criză, despre cum să analizezi fluctuațiile și trend-urle economice ca să poți prevedea pe viitor ce urmează. 

Pe scurt o să afli cum să înveți, dezveți și reînveți tot ce ai învățat până acum. Cum să te adaptezi pe viitor, ca în momentul în care istoria se va repeta, indiferent cum, să fii pregătit. Să ai un plan, să ai o structură și să știi cum să profiți de ea. Pentru că practic, un plan vine ca un ghidaj de la tine, pentru tine când simți că totul în jurul tău e în flăcări. 

Înscrie-te acum și hai să ne vedem joi!

Leave a Reply