[GUEST POST – Călin Biriș] Cum alegi o agenție potrivită de promovare, SEO, web sau de marketing

Timp de citire: 5 minute

Alegerea unei agenții potrivite de promovare, SEO, web sau de marketing este un proces care necesită timp, cunoștințe și încredere. Cuvântul cheie de bază este „potrivite”. Nu există o agenție perfectă, dar poate exista o agenție cu care să rezonezi și împreună cu care să reușești să-ți dezvolți afacerea. Dacă alegi greșit o agenției, poți pierde multe luni în care nu vă înțelegeți și în care afacerea ta pierde bani și clienți. Cu acest articol, vreau să te ajut să iei decizia potrivită, încât să nu fie nevoie să schimbi agenția tot la 6 luni sau un an, ci să găsești un partener pe termen lung, care te ajută să-ți dezvolți afacerea, așa cum îți dorești.

Tot mai des observ anunțuri pe grupuri de Facebook privind obținerea de recomandări privind agenții de promovare, SEO, web sau de marketing. Acestea sunt urmate de un șir lung de peste 50 de comentarii din partea proprietarilor de agenții sau angajații lor, cât și din partea altor colaboratori ai acestora. Problema acestor anunțuri este că nu sunt specifice, iar de aceea obțin un număr așa mare de comentarii, din care multe s-ar putea să fie irelevante. Acest lucru duce la stabilirea de multe întâlniri și discuții care sunt în final o irosire de timp din partea solicitantului, dar și din partea ofertanților. Cum rezolvăm această problemă?

Pregătirea solicitării de ofertă pentru colaborarea cu o agenție

Dacă în cazul unei licitații publice este necesară întocmirea unui caiet de sarcini, de ce nu ai face același lucru și pentru solicitarea unei oferte de servicii pentru compania ta? Nu trebuie să incluzi la fel de multe detalii, dar te asiguri că oferi suficiente date încât să poți sorta din anunț agențiile care nu se califică. 

Ce să conțină un anunț bun pentru o solicitare de colaborare cu o agenție

Atunci când faci o solicitare de ofertă, îți recomand să incluzi următoarele detalii:

  1. O scurtă introducere despre compania ta: domeniul de activitate și modelul de business, mărimea companiei, publicul țintă căruia vă adresați, un link spre siteul companiei unde se pot vedea mai multe detalii.

Spre exemplu: compania noastră X activează în domeniul construcțiilor, suntem de peste 10 ani pe piață, având o cifră de afaceri anuală de 10 milioane euro. Ne adresăm persoanelor fizice și arhitecților din județul Bihor, cărora le oferim lucrări de amenajări interioare și construcții imobiliare. Mai multe detalii despre noi găsiți pe siteul www. compania-x-constructii.ro

  1. O scurtă descriere a agenției ideale cu care vreți să colaborați: experiență, domenii de expertiză, echipă și alte condiții importante pentru compania voastră.

Spre exemplu: Dorim să colaborăm cu o agenție de promovare online care are minimum 3 ani experiență în gestionarea de campanii de publicitate pentru magazine online care investesc bugete de promovare de peste 2.000 eur și au mai mult de 1.000 produse în ofertă. Agenția este important să aibă expertiză în: e-mail marketing automation, publicitate pe Facebook, Google Search, Google Shopping Ads, YouTube, colaborare cu influenceri, marketing afiliat, blogging și SEO. Experiența anterioară în domeniul de fashion este un plus. Este important ca agenția să poată aloca cel puțin un expert în publicitate online, un designer și un content writer pentru colaborare. Raportarea rezultatelor va fi făcută într-un meeting săptămânal, pe baza unor indicatori de performanță stabiliți de comun acord. Agenția este important să fie din județul Bihor.

  1. Termenii colaborării: data de la care se dorește începerea colaborării, bugetul de servicii disponibil cât și forma de remunerare pe bază de performanță (dacă există această formă). 

Spre exemplu: Dorim să începem colaborarea cu noul partener începând cu 5 Aprilie. Bugetul de servicii disponibil este de 1.000 eur + TVA, plus 5% din valoarea vânzărilor directe generate de acțiunile agenției. 

  1. Date de contact.

Spre exemplu: Vă invităm să trimiteți ofertele pe adresa de e-mail marketing@compania-x.ro, până la data de 25 martie. 

Cum departajezi agențiile?

De îndată ce ai primit oferte din partea agențiilor care se califică cerințelor tale, este important să mai faci o departajare, urmând ca mai apoi să porți discuții cu top 3 agenții. În continuare îți ofer câteva recomandări care te ajută în selectarea agenției potrivite pentru compania ta:

  1. Testează expertiza agențiilor

Este important ca pentru colaborarea cu o agenție să-ți cunoști obiectivele de marketing pe care le urmărești (notorietate, leaduri, vânzări etc.). Pentru a testa expertiza agențiilor, înainte să le inviți la o discuție, oferă-le obiectivele măsurabile pe care le veți urmări în cadrul colaborării și solicită să-ți trimită în scris, pe scurt, modul în care își propun să contribuie la atingerea acestora. Menționează că nu ai nevoie de un plan detaliat și de un buget, ci doar să menționeze abordarea generală pe care doresc să o aibă, pe care să o justifice și eventual să ofere exemple anterioare de reușite pe tipul de acțiuni propuse.

În urma propunerilor pe care le vei primi, poți să-ți dai seama care agenții nu au cunoștințe sau experiență încât să le excluzi din etapa de întâlniri.

  1. Întâlnirile

În cadrul întâlnirilor cu cele 3 agenții care au rămas în procesul de selecție, urmărește să obții confirmare pentru expertiza agenției, să obții acordul pe bugetul de servicii propus și să stabilești care sunt rutinele colaborării.

Spre exemplu, în cadrul întâlnirilor poți cere argumente pentru acțiunile propuse pe e-mail. Astfel vei putea observa dacă specialiștii din agenție cu care discuți și-au făcut temele, îți înțeleg afacerea și pot explica tacticile propuse.

În plus, îți mai recomand: 

  • Să colaborezi doar cu agențiile care îți raportează acțiunile pe care le fac săptămânal sau lunar pentru atingerea obiectivelor colaborării.
  • Să lucrezi doar cu agențiile care îți oferă acces direct în conturile de publicitate de unde se face promovarea pentru compania ta sau care lucrează din conturile tale, unde ai control 100% asupra lor.

Dacă în cadrul acestui proces nu te descurci pentru evaluarea agențiilor, îți recomand să apelezi la un consultant independent, care nu are legătură cu agențiile din procesul de selecție. Acesta te va ajuta să îți clarifici nevoile și să sortezi agențiile aparent bune, de cele cu adevărat potrivite pentru afacerea ta.

În final, după selectarea agenției, este important să lucrezi continuu la îmbunărățirea relației cu aceasta. Până la urmă, aveți un scop comun, acela de a obține cele mai bune rezultate de marketing pentru afacerea ta. Mai multe despre acest topic poți afla din cursul pe care l-am realizat „Cum să colaborezi eficient cu o agenție sau un freelancer”, pe care îl găsești în Upriserz

Ești în cautarea unei agenții de promovare, SEO, web sau de marketing? 

Scrie chiar acum un anunț de solicitare oferte, care să respecte cele 4 recomandări de la începutul articolului. De asemenea, stabiliește-ți obiectivele măsurabile de marketing pe care le vei urmări în cadrul colaborării. Vei vedea că aceste două exerciții te ajută să-ți clarifici ceea ce dorești și te ajută să fitrezi ofertele de la agențiile nepotrivite. 

Mult succes!

Călin Biriș

Călin este Senior Partner în cadrul agenției de marketing Loopaa Marcom și fondatorul Online Mastery, programul de la A la Z despre Marketing Online. În cei peste 12 ani de experiență a ajutat peste 100 de companii să fie mai competitive în online și a susținut peste 220 de cursuri, seminarii și prezentări, la care au participat zeci de mii de antreprenori și tineri profesioniști. În timpul liber se implică ca voluntar și în organizații precum Romanian Business Leaders, AIESEC și IAA.

În trecut a fost director de marketing la două dintre cele mai cunoscute branduri din online-ul românesc: Trilulilu și Zonga. De asemenea, a condus timp de 4 ani asociația de tineri profesioniști în MarCom IAA Young Professionals Cluj. În 2015 a fost premiat de revista Forbes ca fiind unul dintre cei mai remarcabili 30 de tineri sub 30 de ani din România.

Leave a Reply