[Guest Post – Ovidiu Oltean] Cele 13 trăsături ale unui speaker de succes

Timp de citire: 7 minute

Care crezi că sunt principalele trăsături care stau în spatele unui speaker de succes?

Vreau să devin speaker profesionist și nu știu de unde să încep. Ce îmi recomanzi?

Cum ai reușit să câștigi 3 concursuri europene și 17 concursuri naționale de public speaking?

Acestea sunt întrebările pe care le primesc cel mai des la finalul conferințelor online sau offline la care particip.

Pentru că tot mai multe persoane sunt interesate de ingredientele care alcătuiesc un orator foarte bun, am alcătuit o listă cu 13 caracteristici pe care eu le consider a fi esențiale.

Fiecare vine cu o recomandare prin care poate fi dezvoltată.

Într-o ordine aleatorie, acestea sunt:

1. EXPERTIZĂ

Pentru a putea emite judecăți de valoare, e nevoie să cunoști foarte bine subiectul despre care vorbești.

Niciodată nu vei ajunge să știi totul despre un subiect, așa că nu lăsa acest lucru să te împiedice să începi să vorbești despre el. Dar fără un nivel de cunoaștere ridicat, îți va fi greu să câștigi încrederea oamenilor.

Este foarte probabil ca pe parcursul sau la finalul prezentării să primești întrebări. Pentru a putea gestiona foarte bine aceste momente este important să cunoști domeniul despre care vorbești.

Ce poți face: citește cărți, participa la cursuri, vizionează clipuri, abonează-te la newslettere din domeniul de interes. Cursuri pe o varietate de domenii găsești pe Upriserz.ro.  Cursuri de public speaking găsești pe edu.ovidiuoltean.ro.

2. PASIUNEA

Cea mai rapidă cale de a te conecta cu oamenii, nu este prin perfecțiunea discursului, ci prin pasiunea cu care vorbești.

Oamenii aleg să cumpere un produs, un serviciu, un mesaj în urma emoției pe care o simt și pe urmă își justifică alegerea cu argumente logice.

Dacă nu ai pasiune, dacă nu vibrezi când îți prezinți mesajul, este foarte greu să stârnești în ei o emoție puternică.

Ce poți face: scrie o listă cu subiecte care te pasionează, care îți plac și începe să le studiezi mai în detaliu. Ce îți produce fericire, relaxare, împlinire? Vizionează clipuri de pe platforma TED pentru a vedea oameni care vorbesc cu pasiune.

3. PERSONALITATEA

Fiecare om este unic și special.

Cu toții avem un set de trăsături și aptitudini care ne diferențiază.

Avem un set de valori și de principii, creat în urma experiențelor prin care am trecut, după care ne ghidăm viața.

Indiferent dacă ești mai rece sau mai cald, mai ferm sau mai permisiv, personalitatea ta te diferențiază de restul lumii.

Fii tu însuți atunci când le vorbești oamenilor.

Ei sunt curioși să afle care este punctul tău de vedere, perspectiva ta asupra subiectului abordat, nu cea a mentorilor tăi sau a scriitorilor cărților pe care le-ai citit.

Ce poți face: descoperă-ți punctele forte și folosește-le la maxim pe scenă. Întreabă-ți prietenii ce apreciază foarte mult la tine, la ce te pricepi și amplifică acele trăsături. Îți poți descoperi valorile, talentele și punctele forțe în cursul De la Pasiune la Profit.

4. CREATIVITATEA

Un speaker foarte bun în primul rând creează discursuri (prezentări).

El/ea reușește să spună lucruri simple într-un mod interesant, atractiv și lucruri foarte interesante și complicate într-un mod simplu.

Creierul uman are 2 emisfere: cea stânga este responsabilă cu logica, informațiile, structurile, iar cea dreaptă este responsabilă cu emoțiile, imaginația, intuiția.

Poți oferi mesaje de valoare și fără această trăsătură, dar nu vei reuși să activezi ambele emisfere cerebrale ale oamenilor care te ascultă.

Ce poți face: joacă-te, colorează, dansează, cântă, gătește, mergi la un curs de origami, desen cu emisfera dreaptă, teatru de improvizație etc. Combină activitățile mentale cu cele artistice.

5. SIMPLITATEA

Cei mai buni vorbitori folosesc un limbaj simplu, evita cuvintele sofisticate și utilizează propoziții scurte.

Ei reușesc să pună în cuvinte simple subiecte complexe și nu folosesc expresii de specialitate pentru a scoate în evidență expertiză lor.

În schimb, ei profită la maxim de comparații și metafore pentru a explica concepte complicate.

Ce poți face: prezintă-i sau citește-i unui prieten, care nu cunoaște foarte bine subiectul tău, discursul și întreabă-l la final dacă au fost cuvinte sau expresii pe care nu le-a înțeles.

Dacă este cazul, înlocuiește-le cu noțiuni mai simple sau explică-le prin metafore.

6. CONSISTENȚĂ

Nu există prezentări care nu pot fi îmbunătățite. Toți speakerii de succes au avut discursuri memorabile, dar și discursuri care nu au fost pe placul publicului.

Ca speaker evoluezi prin experimente, prin încercare și eroare.

Testezi ce funcționează pentru tine și ce nu.

Păstrezi ceea ce ți se potrivește și renunți la restul.

Un speaker care nu e dispus să accepte că sunt momente în care va greși, nu va ajunge departe.

Ce poți face: nu te opri până nu ajungi la 100 de prezentări, oricât de imperfecte ar fi.

Învață din fiecare ce a funcționat și construiește una nouă. Practică de notă 10 e mediul perfect în care poți experimenta.

7. MUNCĂ

“Un om muncitor, dar lipsit de talent va depăși întotdeauna un om talentat care nu muncește.”

Este una din frazele lui Sorin Popa care mi-a rămas puternic în minte.

Multe persoane îmi spun că am ajuns atât de departe pentru că am talent.

Nu contest asta, dar când le spun câte ore stau în fața unui discurs, cum analizez fiecare cuvânt, fiecare gest, fiecare intonație pentru a crea o prezentare genială, își revizuiesc abordarea.

Olivia Schofield, vicecampioana mondială la public speaking a spus: “Principiul lui Pareto se aplică și în public speaking: poți parcurge 80% din drum doar folosindu-te de talent, dar vei ajunge printre cei mai buni 20%, doar prin muncă. Sau invers.”

Ce poți face: pregătește-ți din timp prezentările. Scrie-le, repetă-le, cere feedback, lucrează cu un specialist în pregătirea lor. Mă poți contacta oricând pentru o sesiune de coaching pe contact@ovidiuoltean.ro.

8. ÎNCREDEREA ÎN SINE

Nu lua lucrurile la modul personal. Unii te vor aclama, alții te vor blama.

E interpretarea lor personală a prestației tale și se bazează pe modul în care ei văd lumea.

Nu lăsa ca părerile lor să te definească.

Cu cât vei deveni mai bun, cu cât vei deveni mai popular, cu atât vor fi mai mulți care te vor critica.

Acceptă lucrul acesta și nu încerca să le schimbi părerea.

Dacă vei primi vreodată un feedback dur pe care nu l-ai cerut, amintește-ți că nu tu ești de vină, ci acea persoană nu se află într-o stare de armonie.

Un om fericit și împăcat nu simte nevoia să critice și să împroaște cu noroi pe altcineva, doar un om care suferă în interior.

Ce poți face: scrie o listă cu lucrurile pe care le apreciezi la tine, adaugă pe listă lucruri pe care prietenii tăi le apreciază la tine, meditează și cultivă-ți iubirea de sine.

Iubește-te pentru că ești un om minunat, indiferent ce ar spune alții. Divinitatea nu face greșeli 🙂

Îți recomand cartea Conștiența pentru dezvoltarea încrederii.

9. VULNERABILITATEA

Există oameni care nu știu ce este fericirea, dar nu există oameni care să nu știe ce este suferința.

Te vei apropia cel mai mult de oameni atunci când le vei vorbi despre provocările tale, despre momentele tale de cumpănă, despre eșecurile și suferințele tale.

Oamenii te vor asculta și vor rezona cu tine pentru că se vor identifica cu mesajul tău.

“Vorbește din cicatrici, nu din răni deschise“, mi-a spus la un moment dat Andy Szekely.

Un speaker inspirațional se deschide în fața oamenilor și li se prezintă așa cum este el: cu bune și cu rele, dar nu abordează subiecte care încă nu sunt vindecate.

Nu îți dorești să nu mai poți continua discursul din cauza lacrimilor.

Ce poți face: fă-ți o lista cu povești personale dureroase, cu momente provocatoare din viața ta, cu eșecuri personale, dar peste care ai trecut și din care ai învățat o lecție. Include-le în discursurile tale.

10. VOCEA

Unul din motivele principale pentru care oamenii se plictisesc când ascultă un discurs este monotonia vocală.

În momentul în care speakerul folosește același ritm, aceeași tonalitate și același volum pentru 10 minute, mintea omului din sală va presupune că și în următoarele 5 minute va fi la fel.

Dacă presupune că știe cum va vorbi speakerul, va presupune automat că știe și ce va spune.

Și atunci ce rost mai are să îl asculte?

Joacă-te cu pauzele, cu volumul, cu ritmul, cu tonalitatea cuvintelor pentru a ține publicul în priză și pentru a-l surprinde în mod constant.

Ce poți face: mergi la karaoke, lucrează cu un coach vocal sau profesor de dicție.

11. UMORUL

Este cea mai rapidă și simplă modalitate de a ridica nivelul de energie al oamenilor care te ascultă.

Nu e nevoie să spui bancuri. Cea mai bună alternativă este autoironia.

Împărtășește întâmplări amuzante care ți s-au întâmplat.

Folosește-te de intervențiile din public sau de mici evenimente neașteptate din timpul prezentării pentru a genera zâmbete.

Fii dispus să râzi de tine.

Oamenii se vor apropia mult mai ușor de tine și te vor consideră unul de-al lor.

Ce poți face: citește zilnic 1-2 bancuri, scrie o lista cu povestioare amuzante din viață ta.

O sursă de bancuri online este Bancpedia.

12. GARDEROBA

Din momentul în care am început să mă îmbrac “la patru ace”, am observat că cei din sală sunt mult mai atenți la ceea ce am de spus, mă privesc cu mai multă considerație și respect și se simt mai bine pentru că au în fața lor o imagine plăcută.

Asta nu înseamnă că port cravată și cămașă cu butoni la fiecare prezentare. Nu.

Regula pe care o aplic este: îmbracă-te cu jumătate de clasă peste nivelul vestimentar al publicului tău.

Dacă ei sunt în blugi și tricou, ia-ți o pereche de pantaloni și o cămașă.

Dacă ei sunt la costum, ia-ți și sacou și cravată.

În cazul femeilor: evitați acele ținute care determină publicul să fie mai atent la ceea ce văd, decât la ceea ce aud.

Nu folosiți accesorii extravagante sau care reflectă lumina (valabil și pentru bărbați).

Ce poți face: folosește haine pe măsură ta (gri și albastru închis e recomandat) și cere sfatul unor experți vestimentari în legătură cu ce ți se potrivește.

13. POVESTEA

Este cea mai importantă piesă dintr-un discurs.

Te credibilizează, oferă autenticitate mesajului tău, te diferențiază, creează emoție, te conectează cu publicul tău, activează emisfera cerebrală dreaptă și oferă veridicitate mesajului tău.

Folosește cel puțin o poveste personală pentru fiecare mesaj cheie.

Nu vorbi despre lucruri pe care nu le-ai testat pe propria piele.

Dacă ai citit ceva interesant, ai văzut un documentar captivant sau ai auzit un mesaj util la un eveniment, testează prima dată acel mesaj în viața ta și pe urmă prezintă-l împreună cu propriile concluzii.

Spune-le oamenilor care este experiența ta!

Ce poți face: fii atent la viața ta, trăiește conștient, notează-ți într-o agendă toate întâmplările prin care ai trecut pe parcursul unei zile și trage concluzii și mesaje cheie de pe urma lor.

Le vei folosi la un moment dat într-un discurs.

Pentru unii 13 este un număr ghinionist, pentru alții este norocos. Eu nu cred în noroc sau ghinion, doar în sincronicitățile pe care noi le creăm.

Îmi doresc din tot sufletul ca aceste 13 idei să îți fie utile și dacă ai vreo întrebare sau dacă te pot ajuta în vreun fel, te rog să îmi lași un comentariu mai jos sau să îmi scrii pe grupul Premium de Facebook Upriserz.

Atinge-le Inima și le vei deschide Mintea!

Ovidiu

One thought on “[Guest Post – Ovidiu Oltean] Cele 13 trăsături ale unui speaker de succes

Leave a Reply