[Guest Post – Dan Luca] 7 Strategii Anti-Copleșire în Business

Timp de citire: 5 minute

Cu toții am trăit momente în care ne-am simțit copleșiți la locul de muncă. 

Nu este nimic mai rău decât să începi ziua temându-te deja de ceea ce trebuie făcut.  

Iar încercarea de a merge înainte fără să faci nimic în această privință, cu speranța că se va rezolva de la sine, nu duce decât la ceva mult mai rău: la epuizare – mentală, fizică și emoțională! 

Ce poți să faci în acest caz? 

În continuare îți voi prezenta 7 strategii despre cum să nu te simți copleșit la muncă. 

Acest plan te va ajuta să identifici ceea ce te face să te simți copleșit și apoi te învață să lucrezi pe parcursul zilei într-un mod care să îți reducă stresul și să te readucă pe drumul cel bun. 

  1. Identifică factorii declanșatori

În cartea „Immunity to Change”, profesorii de la Harvard și autorii Robert Kegan și Lisa Lahey explică că ne simțim copleșiți atunci când complexitatea vieții moderne depășește complexitatea minții noastre.

Aceasta înseamnă că a te simți copleșit nu are nimic de-a face cu capacitățile tale. 

În schimb, vine din eșecul de a recunoaște factorii declanșatori care adaugă complexitate vieții tale. Din fericire, acești factori sunt destul de ușor de detectat. 

Ia-ți o secundă și pune-ți o întrebare: 

Ce lucruri poți scoate din ecuație care ar putea atenua 80% din stresul pe care îl simți acum? 

  • Resimți presiune de la clienți pentru a livra la un termen nerealist? 
  • Petreci prea mult timp în întâlniri și simți că nu ai suficient timp într-o zi să finalizezi ce ți-ai propus? 
  • Colegii îți pasează proiecte cărora simți că nu le poți spune „nu”?

Identifică factorii tăi declanșatori oricare ar fi ei.

  1. Examinează situația și găsește un nou mod de operare

Răspunsul nostru tipic la sarcinile de lucru în continuă creștere este să muncim mai mult și să investim mai multe ore, mai degrabă decât să facem un pas înapoi, să examinăm situația și să găsim un nou mod de operare. 

În primul rând ia o scurtă pauză pentru a te plimba. 

Acest lucru ar trebui să te ajute să îți scoți creierul din „modul de supraviețuire”, astfel încât să poți planifica o strategie adecvată pentru a te întoarce mai calm și focusat. 

Primul lucru la care trebuie să te gândești este: care sunt limitele impuse de tine pentru acest volum de muncă?

Aceasta ar putea însemna stabilirea unei anumite ore de început și de sfârșit pentru ziua respectivă. 

Sau, spune nu sarcinilor și proiectelor care te împing dincolo de zona ta de confort (cel mai probabil cele pe care le-ai identificat drept declanșatoare). 

De exemplu: „dacă primesc e-mailuri de la serviciu după ora 17:00, atunci le voi lăsa pentru mâine dimineață.”

  1. Pune la îndoiala presupunerile de orice fel

 „Dacă nu fac eu asta, proiectul nu va fi suficient de bun și va eșua.”

 sau 

 „Dacă nu răspund la fiecare e-mail imediat, proiectul va devia și nu vom mai putea recupera.” 

Acest tip de presupuneri sunt cele care te fac să te implici în prea multă muncă și să îți complici viața singur. 

 Și deși se simt reale, rareori sunt 100% adevărate. 

 Așadar, întreabă-te: 

 Ce presupuneri mari faci acum legate de munca și situația ta? Poți dovedi că sunt adevărate?

 Și dacă ajungi la concluzia că sunt false – cum îți poți schimba comportamentul ca să îți crești senzația de control pe care o ai asupra zilei tale de muncă?

  1. Prioritizează un singur lucru important pe care trebuie să-l faci astăzi

Cel mai probabil, ai ajuns în situația în care te afli acum pentru că tu crezi că majoritatea sarcinilor au o importanță egală. Dar de fapt, nu este adevărat. 

Datorită factorului numit Principiul Progresului, finalizarea chiar și a sarcinilor mici ne oferă un val de motivație și încredere. 

Folosește acest principiu pentru a te debloca, dar întoarce-te cât mai repede la acele activități cu impactul cel mai mare în rezultatul final.  

  1. Luptă împotriva Perfecționismului

Perfecționismul este adesea ceea ce ne face să ne simțim copleșiți. 

Perfecționistul complică chiar și cea mai simplă sarcină, ducând la mai multă muncă, mai multă presiune și mai mult stres. 

Perfecționismul este de fapt dorința de a evita să fii criticat. 

Amâni să livrezi produsul sau serviciul (sub pretextul că îl faci mai bun) și în consecință nu există un motiv pentru care cineva te poate critica. 

Există un proverb care spune: “Vapoarele sunt în siguranță în port. Dar vapoarele nu au fost construite să rămână în port.” 

Ca să lupt împotriva perfecționismului mi-ai dezvoltat următorul principiu: 

“De abia aștept să finalizez versiunea 1, ca să pot face apoi versiunea 2.” 

Conștientizez că nu pot livra nimic perfect, și nici nu mai încerc… dar… sunt dedicat îmbunătățirii continue a produsului sau serviciului… și asta mă deblochează și îmi permite să evoluez. 

  1. Deleagă și cere ajutor

Uită-te la marea ta listă de activități și scrie o listă cu tot ce NU vei face. 

Acestea nu sunt sarcini pe care le ignori sau le arunci la gunoi, ci mai degrabă unele pe care le poți delega cu ușurință. 

Scopul aici este să scapi de sentimentul că numai TU ești cel care poți face un task și să recunoști sprijinul și ajutorul pe care îl ai în jurul tău – sub forma colegilor, angajaților sau furnizorilor externi.  

A cere ajutor sau a delega la altcineva sarcinile tale nu înseamnă a-ți admite neputința, ci doar a conștientiza care sunt activitățile în care tu produci cea mai mare valoare adăugată.

Nu toate task-urile sunt la fel de importante, alege cu atenție unde poți face tu o diferență remarcabilă! 

  1. Nu uita să ai grijă de tine

Pe măsură ce parcurgi acești pași, amintește-ți să ai grijă și de tine. 

Concret, asta înseamnă să mănânci corect, să iei pauze, să ieși afară și să socializezi cu oamenii de care îți pasă. 

Elementul fundamental al productivității, concentrării și gestionării timpului este vitalitatea ta și sentimentul că ceea ce faci chiar contează și face o diferență.

Fă-ți timp să ai grijă de tine și vei accelera rezultatele tuturor acestor pași menționați mai sus. 

O modalitate simplă și eficientă este să petreci mai mult timp în natură, de preferat în afara orașului, dar și parcurile pot fi o soluție dacă nu poți evada pentru mai mult timp. Natura vindecă, calmează și regenerează, este un fel de panaceu împotriva lipsei de energie și vitalitate. 

În concluzie, e important de menționat faptul că a te simți copleșit nu trebuie să fie o condamnare pe viață!

În loc să ne simțim entuziasmați pentru faptul că realizăm o muncă semnificativă, ajungem să ne înecăm în listele noastre de to-do.

Dar există o cale de ieșire. 

Nu uita să faci un pas înapoi, să recunoști ceea ce îți declanșează stresul și să rezolvi în mod sistematic ceea ce este cu adevărat important pentru tine.

Decide să faci din viața ta o capodoperă!  


Despre Dan:

Dan Luca este Expert în Productivitate și Lifestyle Designer pentru Lideri. Este autor a trei cărți în engleză, bestseller pe Amazon la categoria Managementul Timpului. Specialist în productivitate și în menținerea echilibrului de viață, Dan a facilitat schimbări profunde și durabile pentru mai mult de 1,000 de Antreprenori și Manageri în ultimii 11 ani. În 2013 a fondat comunitatea 5AM Club România, a oamenilor care se trezesc la 5 dimineața. 

Leave a Reply