[Guest Post – Lorand Soares Szasz] Idei de afaceri pentru 2021

Timp de citire: 11 minute

În ce domeniu să-mi deschid o afacere? Care sunt cele mai bune idei de business? Care sunt trendurile în 2021? Acestea sunt întrebările la care vom răspunde în acest video. 

Numele meu este Lorand Soares Szasz, sunt fondatorul și CEO-ul companiei Upriserz, cea mai mare platforma educațională pentru antreprenori, viitori antreprenori și angajați din România. Apasă pe butonul de subscribe și haide să trecem la treabă. 

Haide să ne uităm la care sunt trendurile în următoarea perioada, mai exact 5 trenduri care sunt mai mult sau mai puțin evidente:

  1. Digitalizarea. Cred că nu este nevoie de foarte multe studii ca să ne dăm seama că acest lucru o să funcționeze în viitorul apropiat. Digitalizarea există deja dinainte de pandemie doar că aceasta a accelerat nevoia de digitalizare a companiilor și chiar a indivizilor. 
  1. Partea de sănătate mentală și emoțională. Conform unor studii la nivel european, problemele mentale în România, între anii 2008-2018, au crescut de aproape 5 ori la femeie și aproape de 7 ori la bărbați. Atenție: studiul este realizat în 2019, înainte de apariția pandemiei și știm exact cât de mare a fost impactul asupra sănătății emoționale și mentale a populației în urma pandemiei prin închiderea în casă, prin pierderea unui loc de muncă, lipsa interacțiunii cu cei din jur, ș.a.m.d.
  1. Automatizarea serviciilor. În 2020, la începutul pandemiei, compania M-Core a făcut un studiu conform căruia 91% dintre antreprenorii din România au declarat că sunt afectați de pandemie, că vor să ia măsuri și că una dintre direcții este partea de automatizare a lucrurilor în așa fel încât să reducă costurile și să optimizeze producția, vânzarea ș.a.m.d.
  1. Educație.
  1. Produse ecologice sau naturale.

Intrăm în detaliu în fiecare din aceste trenduri și vedem ce afaceri am putea să lansăm. Sunt multe alte trenduri dar acestea sunt 5 trenduri pe care aș vrea să le analizăm și să luăm câteva idei de business pentru fiecare.

  1. Digitalizare
  • Una dintre direcțiile pe care am putea să mergem este partea de software.

Aici vorbim despre companii care creează softuri, aplicații, programe pentru diferite nevoi ale antreprenorilor și nu numai. 

Începând de la softuri de management, softuri de procesare de plăti, banking sau inclusiv serviciile de furnizare de softuri pentru companiile care au nevoie. De exemplu: compania noastră, Upriserz, a investit peste 100.00 euro pentru a crea o platformă care să gestioneze tot conținutul nostru. Există în spate un soft care gestionează aceste lucruri.

  • Platforme online, unde se încadrează probabil și mai bine exemplul nostru. 

Putem vorbi de platforme online care se ocupă de vânzarea de servicii și produse, platforme deja existente cum ar fi: Gomag, Blugento, Magento (la nivel internațional) însă e nevoie de companii care să creeze la nivel de România astfel de platforme, fie ca și o soluție la cât mai multe companii, ca să poată să cumpere o platformă gata pregătită, fie să presteze acest serviciu pentru o companie. 

În această categorie se încadrează și platformele online pentru gestionarea oamenilor, a resurselor cu telemunca sau munca de la distanță, care este deja un trend existent pe piață de câțiva ani dar care se va accelera din ce în ce mai mult. Este nevoie de tot felul de tool-uri, de platforme, de aplicații, pentru a putea gestiona lucrurile pe care înainte eram obișnuiți să le gestionăm față în față. Aici putem vorbi și de platforme online pentru comunicarea mai ușoară între angajați, între conducere și angajați, deci în cadrul companiilor sau chiar și în general. 

  • Hardware supply. 

Magazinele care să vândă partea de hardware, adică laptop-uri, ecrane, cabluri, tot ce ține de partea de a veni în suport la aceste idei de business. Dacă companiile încep din ce în ce mai mult să se întrebe cum ar putea să-și schimbe vitrina de la stradă cu o vitrină în online către toată lumea, trebuie evident să avem servere, astfel de lucruri în interiorul companiei. Cei care vând astfel de produse pot să aibă o creștere interesantă în următoarea perioada și în România, mai este loc destul pentru companii în acest domeniu. 

  • Consultanță în IT. 

Aici mă refer inclusiv la cum îi învățăm și cum îi ajutăm pe proprietarii din IMM-uri să-și digitalizeze compania. Mulți oameni, antreprenori, nu au pregătire sau cunoștințele necesare pentru a intra în lumea digitală și trebuie să existe consultanți care să îi ajute în acest sens.

  • Software pentru educație. 

Începând de la educația din școli, universități și facultăți, vedeți cum trebuie să recurgă la software-uri internaționale precum: Zoom, Skype, Microsoft Teams ș.a.m.d. Ar putea exista un software sau platforme online educaționale dedicate special pentru școli, unde să existe și partea de video care este făcută în acest moment de Zoom, dar poate și notele, rapoartele, temele pentru acasă, exercițiile pe care să le facă copiii direct pe platformă ș.a.m.d. Aici vorbim inclusiv despre software pentru educație online, non-formală.

  • Securitate cibernetică. 

Este o nevoie extraordinar de mare, atât la nivel de B2B cât și către persoane individuale de securitate cibernetică. Suntem spamati la fiecare pas și avem din ce în ce mai multe probleme în ceea ce privește securitatea cibernetică.

  1. Sănătate mentală și emoțională.
  • Terapie comportamentală pentru copii și adulți. 

Este și va fi nevoie din ce în ce mai mult nevoie de acest lucru. Din păcate, în România, există încă această preconceptie că dacă mergi la psiholog înseamnă că ai o problema. Din punctul meu de vedere, cei care nu merg la psiholog au o problemă și mai mare. Este nevoie de terapie comportamentală în special pentru copii. Impactul pandemiei și a școlii la distanță se va vedea în câțiva ani și e nevoie de anumită terapie comportamentală pentru a-i ajuta să se dezvolte frumos. La fel și în cazul adulților pentru că există sechele cu care rămân în urmă acestor situații.

  • Educație în psihologie. 

Cred că o idee de business foarte interesantă ar fi o școală de psihologi. Nu o facultate de psihologie ci o școală informală de psihologi care să-i pregătească în cercetare, în terapie, în tot ce ține de zona de psihologie. O să vezi că acesta este unul dintre domeniile care nu poate să fie înlocuit de către inteligența artificială sau de către roboți atât de ușor cum pot fi înlocuite multe alte domenii. 

  • Training-uri pentru firme în zona de sănătate emoțională și mentală. 

Deja există nenumărate studii care demonstrează că succesul unei firme nu depinde de inteligență, de IQ, ci de inteligența emoțională a membrilor acelei companii și a conducerii. Așadar, trebuie dezvoltate training-uri în această zonă, este o zonă interesantă de business, în special pentru cei care deja se află în acest domeniu. 

  1. Automatizare
  • Spălătoriile auto automatizate. 

Eu locuiesc în acest moment în Portugalia și în tot orașul Porto,care are 2 milioane de locuitori în zona metropolitană a orașului, nu găsești mai mult de 20 spălătorii auto unde să-ți duci mașina la spălat. De ce? Pentru că  majoritatea sunt spălătorii automatizate. Acesta este trendul și tot ce ține de automatizarea serviciilor o să meargă în această direcție.

  • Service-uri auto. 

Mă gândesc la cum putem să aducem service-urile auto în sec. XXI în care, poate logat de pe telefon, pe aplicație, poți să urmărești în timp real cum lucrează mecanicul pe mașina ta, primești rapoarte prin SMS cu evoluția lucrărilor, în așa fel încât să fii la curent cu ce se întâmplă ș.a.m.d. Aici se poate implementa și home delivery și home pick-up, adică cineva să vină să ia mașină de la servici sau de acasă și să o aducă înapoi ș.a.m.d.

  • Amenajări interioare.

Începând de la amenajările de la roșu, semifinisat sau inclusiv reamenajări complete dar tot procesul acesta să fie cât se poate de automatizat pentru client în așa fel încât el să lase cheia de la un apartament pe care tocmai l-a cumpărat și să preia cheia la sfârșit când este totul gata cu amenajarea.

  • Sănătate. 

Tot ce înseamnă automatizarea serviciilor de sănătate, începând de la consultații online până la diferite aplicații în care să stochezi inormatiile medicale despre tine, despre familia ta și tot ce ține de ducerea sănătății în zona de automatizare este un trend foarte interesant.

  • Vânzări online. Începând de la web design, platforme de vânzări, marketplace ș.a.m.d.
  • Programări, gestiune și promovare. 

Putem să ne uităm la industrii întregi cum ar fi saloanele de înfrumusețare de exemplu. Ar putea să fie digitalizată și automatizată partea de programări, de gestiune a programărilor, a finanțelor și a tot business-ului din domeniul respectiv, inclusiv partea de promovare, de atragere de lead-uri către programări. Toate acestea se pot gestiona într-o singur software sau într-o singură aplicație de telefon.

  • Marketing online, foto și video. 

Dacă sunt din ce în ce mai multe companii care vor să vândă online și vor să meargă pe acest canal de vânzare, au nevoie de poze, video-uri de prezentare. Sunt o grămadă de fotografi și videografi de nunți care spun că mor de foame pentru că nu sunt evenimente. Există o grămadă de firme care au nevoie de poze și video-uri de produs în schimb deci, se poate merge în zona respectivă. 

  • Zona de copywriting. 

Zona de a scrie texte, începând de la texte care să fie folosite în publicitate, texte pe website-uri, în materialele de promovare, texte pentru presă ș.a.m.d. Este un trend de viitor.

  1. Educație.
  • Școli sau educație. 

Fie că vorbim despre școli online sau offline care să educe și să creeze psihologi, terapeuți, coach ș.a.m.d. Știu că în România se spune că acești coach au apărut ca și ciupercile după ploaie însă nu vă imaginați câți coach o să mai apară în viitor pentru că nevoia de ajutor extern este din ce în ce mai mare și în România sunt foarte puțini oameni care recurg la serviciile unui profesionist, psiholog, terapeut sau coach. În viitor vor există din ce în ce mai mulți.

  • Educație antreprenorială. 

Este o necesitate mare pentru că vom vedea multe joburi care vor dispărea, mulți oameni care vor rămâne fără loc de muncă și nu au altă alternativă decât să înceapă ceva pe cont propriu, fie un business, fie un freelancing deci este nevoie de zona de educație în această zonă. Până în 2030, conform studiilor, 60% din joburile existente vor dispărea. Așadar, acei oameni trebuie să devină mai creativi, trebuie să devină antreprenori.

  • Universități online.  

Aici nu mă refer ca universitățile să treacă în online ci mă refer să existe business-uri care să ofere curriculă concurentă universităților existente în zona de online. O să vedem business-uri care vor apărea în acest domeniu. Practic, în loc de profesorii tradiționali de la facultăți, vor lua antreprenori cu zeci de ani de experiență în business să predea din experiența lor proprie în universități online, în loc să fie predate în sistemul clasic cum este în acest moment.

  • Educație în IT și marketing. 

Va fi nevoie din ce în mai mare de angajați în zona de programare iar aici vorbim de limbaje de programare. Partea de marketing online este o necesitate extraordinar de mare pentru că foarte multe companii migrează în zona de online. Înainte de pandemie, 50% din firmele din România nu aveau un site. Deci nu că nu era bun sau nu era optimizat ci nu exista un site. Asta înseamnă că există un potențial foarte mare de companii care se vor duce în zona de online, promovare ș.a.m.d. Nu există suficienți oameni în zona de marketing online.

  • Aplicații în zona de educație. 

Cum ar fi să există în România o aplicație pentru copii în care să se joace și în același timp să învețe principii de educație financiară? Cum să investească în criptomonede în timp ce joacă un joc de exemplu. Tot ce ține de zona de aplicații, care să aibă legătură cu educația o să funcționeze foarte bine în 2021 și în viitor. 

  • Platforme educaționale.

Nu orice tip de platforme ci cele care se concentrează pe educația transformațională. Platforme prin care nu doar expunem și oferim informația ci te ajutăm să treci printr-un proces de transformare, de acumulare mai rapidă a informațiilor și de transformare a informației teoretice în practică.

  1. Produse ecologice și naturale.
  • Legume și fructe sau alimente în general. Pandemia a crescut atenția și sensibilitatea noastră față de sănătate, față de corpul nostru și aceste lucruri se vor vinde bine.
  • Hainele ecologice se vor vinde din ce în ce mai bine,
  • Uleiuri esențiale.
  • Agregatoare. 

O platformă online unde toți producătorii de miere să-și vândă produsele către populație. Un agregator unde toți producătorii din județul Cluj să-și vândă legumele lor proaspete către clientul final.

  • Clustere. 

Adunăm industrii într-o organizație pentru ca să avem un impact mai mare, atât în achiziția produselor și serviciilor pentru cei care sunt membrii în cluster cât și vânzarea serviciilor și a produselor create de membrii acestor clustere. 

  • Platforme online, care pot să fie agregatoarele despre care vorbeam, care aduc împreună o industrie întreagă.
  • Partea de educație pentru cei care intră în acest domeniu. 

Dacă în viitor vom vedea din ce în ce mai mulți tineri care înțeleg că de fapt agricultura la care noi la un moment dat eram printre cei mai bun din Europa, dacă vor vedea că acest lucru este de viitor și vor merge din ce în ce mai mulți către agricultură, ei au nevoie să știe să producă corect, să producă eficient, să vândă bine, să seteze prețurile, să-și administreze business-ul, să creeze clustere, agregatoare deci, au nevoie de educație în acest sens. 

Sau putem vorbi despre business-uri care vor prelua în totalitate aceste servicii. De exemplu: tu produci roșiile iar noi ne ocupăm de vânzare, promovare, împachetare, lansare, agregatoare, găsirea clienților, livrare deci ne externalizezi această parte de business. Acesta este un trend interesant și vom vedea business-uri în acest sens.

Acestea sunt cele 5 trenduri cu câteva idei de business la care te poți gândi în 2021. În încheiere, vreau să-ți dau trei exemple de business-uri interesante care au apărut în ultimii ani și care vin oarecum să susțină aceste trenduri, după care voi încheia cu ceea ce consider eu că este cel mai important lucru, pe lângă aceste trenduri ca să ai succes în afaceri.

  • Curve este o companie în zona de banking, este practic un card, la care poți să-ți atașezi toate cardurile tale bancare și în loc să umbli în portofel cu 10 carduri, umbli cu 1 singur card iar la magazinul la care vrei să cumperi ceva, intri pe telefon și alegi de pe care card vrei să faci plata. 

Practic, înlocuiește teancul de carduri bancare. Acesta este un exemplu de business care a înțeles că plățile cu cardul sunt viitorul și din ce în ce mai mulți oameni vor plăti cu cardul și în loc să-și deschidă o bancă sau un procesator de plăți, s-au gândit că dacă oricum toate băncile fac carduri și oameni o să aibă din ce în ce mai multe carduri, care este de fapt soluția? Care este de fapt problema lor?

  • Cortilia este o companie din Italia care ia legume și fructe proaspete de la producători locali și vând mai departe către populație, către clientul final. Evident, în România deja au început să apară astfel de business-uri dar încă nu sunt suficient de bine dezvoltate.
  • Medicai este o companie românească care a intrat în zona de digitalizare a sănătății, tot ce înseamnă comunicarea și stocarea de informații medicale despre sănătatea noastră și comunicarea cu medicii.

În încheiere, foarte pe scurt, vreau să spun că toate aceste trenduri sunt interesante, toate aceste idei de business pot să fie viabile pentru tine în anul 2021 însă niciun business nu va funcționa și nu va avea succes dacă tu, antreprenorul, nu ești suficient de bine pregătit

Vreau să înțelegi cum se construiește un business de succes. Baza business-ului este ca și o casă. Fundația este mentalitatea ta iar aici includem viziunea. De ce cred că această bază poate să definească succesul sau eșecul companiei tale? 

Dacă viziunea ta este una mică, o să faci o spălătorie auto în cartierul tău. Dacă viziunea ta este puțin mai mare, o să faci 5 spălătorii în orașul tău. Dacă viziunea ta este națională, vei deschide 15 spălătorii în toată țară. Dacă viziunea ta este și mai mare, atunci vei intra în zona de vânzare a aparatelor pentru spălătoriile auto în așa fel încât să nu mai ai 50 spălătorii ci să vinzi către mii de spălătorii în toată lumea. Dacă viziunea ta ești și mai mare, poate vei inventa un aparat nou care spală mașina mai eficient, mai rapid și mai ieftin. 

  • Așadar, nivelul mentalității, viziunii tale definește până la ce rezultate ajungi. În funcție de cât de puternică e mentalitatea și cât de mare este viziunea ta, cu atât ajungi cât mai sus.
  • Mai apoi, ai nevoie de un serviciu bun, pe care trebuie să-l poziționezi bine în piață și să îl promovezi prin marketing. Degeaba ai un produs bun dacă lumea nu știe de tine. 
  • După care, urmează zona de vânzări: degeaba îți promovezi bine produsul, dacă nu cumpără nimeni de la tine
  • Ai nevoie și de o echipă care să te ajute să faci aceste lucruri: să crești marketing-ul, să vinzi din ce în ce mai bine, să îți îmbunătățești produsele deci ai nevoie de 5,10, 200 oameni. 
  • După vreo 10, 15 angajați vei simți nevoia de sistematizare a business-ului în așa fel încât lucrurile să nu mai depindă de tine sau de echipa ta. 
  • Iar în final vorbim despre pilonul de finanțe, cum administrezi afacerea din punct de vedere financiar: cash flow, P&L, break even point, costul de achiziție a unui client, client lifetime value și alți indicatori financiari pe care trebuie să-i cunoști. 

Practic, din acești piloni, în fiecare faza a business-ului tău vei vedea că ai nevoie de informații diferite. Când ești la început în business, la nivel de marketing, trebuie să știi cum să faci puțină promovare fără costuri prea mari pentru că nu ai bani. În zona de vânzări, va trebui să știi cum să convingi tu clienții pentru că probabil tu vei fi cel care va face vânzarea. După ce compania crește, va trebui să formezi echipa de vânzări, să definești indicatorii de performanță, cum oferi comision: din vânzări, profit, marjă. De asemenea, va trebui să știi cum pui un manager, cum angajezi un top-manager, cum gestionezi directorul de vânzări ș.a.m.d

La fiecare nivel, sunt informații diferite de care ai nevoie în așa fel încât să îți creșți business-ul. Evident, dacă faci bine aceste lucruri și ai o mentalitate bună, ai produsul bine diferențiat în piață, bine promovat, bine vândut, cu o echipă care lucrează foarte bine, afacerea este sistematizată și finanțele sunt bine puse le punct, atunci ai rezultate care înseamnă timp și bani. 

Adică, mai mult timp liber pentru tine pentru că ai un business care funcționează și în absența ta și mai mulți bani, pentru că un business trebuie să producă profit, care ajunge la tine, la echipă, la stat, donații și evident, prin îmbunătățirea produselor și serviciilor, înapoi la client. 

Dragul meu/dragă mea, dacă ți se pare că acest video a fost util și ți se pare că ideile prezentate în acest video, ar putea să fie viabile pentru tine în anul 2021, dă un share, dă mai departe acest video prietenilor tăi. 

Îți mulțumesc că ai urmărit acest video și mult succes în a-ți deschide business-ul tău de vis la care poate, te gândești de foarte mult timp. Mult succes!

P.S.: Acest articol reprezintă transcriptul video-ului „Idei de afaceri pentru 2021” creat de către Lorand Soares Szasz pentru comunitatea Upriserz. Găsești AICI versiunea video a acestui transcript.

One thought on “[Guest Post – Lorand Soares Szasz] Idei de afaceri pentru 2021

Leave a Reply