7 lecții în antreprenoriat

Timp de citire: 7 minute

Dacă ești aici înseamnă că ești deja sau ești pe cale să devii antreprenor! Felicitări că faci parte din această comunitate! Noi suntem IT Factory și suntem cei care oferă cadrul potrivit prin cursurile noastre de IT pentru oamenii care își doresc o reorientare profesională în carieră sau care pur și simplu vor să învețe lucruri noi. 

Bună, sunt Andy și sunt cofondator IT Factory. Când am pornit pe drumul acesta nu știam aproape nimic despre ce înseamnă să fii antreprenor. Am învățat multe din mers și alături de oamenii potriviți, am reușit să evoluez atât personal cât și profesional. IT Factory și-a propus încă de la început să vină în ajutorul celor care au nevoie de o nouă viziune în carieră sau care vor sa învețe niște skill-uri digitale care să le eficientizeze munca de zi cu zi.

De-a lungul poveștii IT Factory au fost multe momente grele dar și frumoase din care am învățat foarte multe lucruri. În momentele dificile m-au ajutat foarte mult sfaturile și experiențele altor antreprenori pentru că acolo am găsit multe răspunsuri. De aici și ideea acestui articolul despre lecțiile învățate de mine în ultimii 2 ani, sper să găsiți inspirație în ele. Fiindcă e mai ieftin și eficient să învățăm de la alții, iată câteva sfaturi mai jos:

1. Să te conectezi cu networkul tău și să îți alegi mentorii potriviți. 

Unul din lucrurile pe care le-am învățat și care întotdeauna mi s-a părut esențial de comunicat mai departe a fost conexiunea cu oamenii din network-ul tău.

Viața de zi cu zi a unui antreprenor, deși e presărată cu multe momente de solitudine, trebuie să știi că nu e mereu așa de singuratică. Colegii, colaboratorii și oamenii din jurul tău sunt acolo pentru tine, iar comunicarea cu ei te va ajuta foarte mult în drumul tău, întrucât cu ei poți povesti despre provocările pe care le ai, dar poți împărtăși și despre reușitele care merită sărbătorite.

Astfel un prânz sau o cafea luată din când în când, participarea la evenimente, un “ce mai faci” scurt, vor îmbunătății relațiile pe care le ai cu network-ul tău și vei vedea că nu ești singur în situațiile prin care treci. 

De asemenea este foarte important să îți alegi câțiva mentori cu care rezonezi, din domeniile în care vrei sa excelezi și să îi urmărești constant. Lasă-te inspirat de experiențele lor, asculta sfaturile lor și vezi ce poți aplica și în viața ta profesională.

sursă poză: https://www.jcs-usa.com/gallery/15-networking-tips/

2. Interacțiunea umană e importantă și îți poate influența parcursul și activitatea. 

Interacțiunea umană este importantă pentru a-ți desfășura activitatea. Aici vorbim atât despre clienți, cât și despre echipă. Asigură-te că primești feedback și că oferi feedback, fii acolo la deciziile importante la care știi că trebuie să fii, dar lasă libertate unde poți. Asigură-te că oamenii se simt implicați în proces și că impactul lor contează. 

O companie crește atunci când oamenii simt că părerea lor este valorizată și atunci când fiecare înțelege cum contribuția sa unică contribuie la rezultatul final. 

Într-o lume digitală, clienții au nevoie de interacțiune umană. De fiecare dată când dau de un robot, abia aștept să ajung la opțiunea de a fi transferat la o persoana reală. Sunt sigur că și clienții noștri simt la fel. Poate fi mai costisitor, ce-i drept, dar dacă dezvolți o relație autentică și onestă cu clienții tăi, îi câștigi pe viață. Ai grijă de asemenea ca feedback-ul primit de la clienți să fie integrat în îmbunătățirea produsului tău. 

3. Antreprenoriatul e o călătorie cu multe destinații intermediare, dar fără una finală. Enjoy the ride!

Pe cand lucram la Facebook, îmi amintesc că aveau pe un perete citatul “This journey is only 1% done”. Cand ai atins un target, apare altul și altul și tot așa. Destinatia finală se tot mută mai departe așa că sper că iubești călătoria în sine. 

Obiectivele, dar și drumul spre ele contează la fel de mult în antreprenoriat. E normal ca de fiecare dată când reușești să ajungi la targetul propus să ai alt target și alt set de intenții pentru următoarele luni, însă vreau să îți spun că și drumul parcurs de la un target la altul e la fel de important. De ce? Pentru că acolo creezi, greșești, înveți și consolidezi relațiile din echipa ta.  

Noi, la IT Factory, suntem foarte agili, ne regăsim mereu reinventându-ne. Creștem încontinuu și ne bucurăm atât de drumul pe care îl parcurgem, cât și de fiecare destinație la care ajungem. 

Evoluționistul Charles Darwin spunea : „Nu specia cea mai puternică sau cea mai inteligentă supraviețuiește, cii aceea care se adaptează cel mai bine la schimbări”. Este exact la fel și în business. 

4. Să te întorci mereu la valorile, viziunea și misiunea ta atunci când îți e greu.

Un punct cheie în business-ul tău este să îți alegi misiunea și valorile pentru că de fiecare dată când vei avea o decizie grea de luat, te vei întoarce la acele valori și la acea misiune. 

Spre exemplu, atunci când încerci să alegi un om nou în echipă. 

E important să iei în considerare dacă omul cu care vei lucra se conectează cu valorile și viziunea pe care o ai. Asta te va ajuta să ai un angajat de nădejde și valoros. Principiul aceasta se aplică și în momentele de cumpănă din viața unui business. Viziunea și misiunea sunt “steaua nordului” care îți va călăuzi pașii prin întuneric. 

Întrebarea esențială va fi mereu: Este această decizie în concordanță cu valorile, viziunea și misiunea noastră? 

5. Echipa ta este foarte importantă pentru creșterea companiei, ai grijă de ea. 

Angajații fericiți îți vor face clienții fericiți. Clienții fericiți te vor face pe tine fericit.   

E important să te înconjori de oameni de la care ai ce învăța și pe care te poți baza. Nu uita de asemenea că oamenii din echipa ta au fost aleși de către tine, sunt competenți și pot lua singuri decizii cu privire la aria lor de expertiză. Dacă îi lași să învețe și să experimenteze și îi ghidezi din când în când vei vedea că se vor conecta atât cu tine cât și cu modelul tău de business. 

Ce poți face cu membrii echipei ca să te asiguri că se simt bine alături de tine și că se simt integrați în compania și viziunea companiei:

  • Poți face meeting-uri individuale ca să afli mai multe despre țelurile lor, despre cum se simt în companie și ceea ce vor să dezvolte.
  • Poți da șansa fiecăruia să vorbească la team meeting-uri sau să țină prezentări în fața echipei.
  • Poți propune ieșiri și team building-uri pentru a crește încrederea și conexiunea atât între ei, cât și cu tine. 
  • Le poți oferi resursele de care ei au nevoie pentru a se dezvolta în cadrul companiei. Ex: spații de învățare, comunitate sau chiar un loc unde pot să-și ia prânzul. Dacă ești la început poți avea o zi cu pizza atunci când îndepliniți un target. 
poză de la Christmas Party-ul nostru din 2022

Uite aici încă câteva idei de despre ce mai poți face:

sursă poză: https://spinideas.nl/building-belonging-turning-vicious-into-virtuous-cycles/

6. Ascultă ceea ce zic clienții despre produsul tău și vezi cum poți să te asiguri că au o experiență plăcută și că se vor întoarce sau îl vor recomanda mai departe.

Acest lucru e foarte important deoarece 85% din cumparatori citesc recenziile produsului sau al serviciului înainte să cumpere. Deci e esențial să faci experiența clientului tău una de neuitat. Underpromise and overdeliver. 

Ascultă nevoile clientului și vezi cum produsul tău se poate aplica pe ceea ce își dorește fără să schimbi misiunea produsului tău și fără să îi forțezi ideea ta. Feedback-ul de la clienți este foarte important în special atunci când îți dezvolți sau testezi produsul și te va ajuta extrem de mult în ceea ce faci, atât în prezent cât și în viitor. 

Ce poți face ca să înțelegi mai multe despre clienții tăi este să vorbești frecvent cu ei, și ulterior, să ai o echipă care se ocupă de procesul acesta și să integrezi feedback-ul primit de la ei. 

Dacă nu știi cu ce să începi sau ce anume să îi întrebi, îți recomand cartea Customer Centricity de Peter Fader. 

sursă poză: poză de la un client IT Factory

7. Să te pregătești la nivel de mindset – dezvoltă o relație sănătoasă față de probleme și greșeli.

Și ultimul sfat pe care as vrea să îl imparastesc cu voi s-ar putea sa fie și cel mai important. 

Fii pregatit pentru neprevazut, acesta va veni, garantat.

Îți poate pica site-ul în ziua lansării sau poate nu funcționează formularul de înscriere. Certuri în echipă sau un furnizor nu îți mai răspunde. Astea sunt doar câteva lucrurile care se pot întâmpla atunci când lucrezi la business-ul tău. Un lucru pe care trebuie să îl ții minte e că aceste momente vor exista oricum, iar reacția ta la ele va schimba mersul lucrurilor. E okay să greșești și e okay să nu îți iasă întotdeauna din prima sau perfect. 

Probleme vor apărea mereu – pastreaza-ti calmul și învață să te concentrezi pe a găsi soluția.

Greșeli vor apărea mereu – preia lecțiile necesare și continuă să mergi înainte.

În concluzia acestui articol, să fii antreprenor e o călătorie în sine, care poate avea suișuri și coborâșuri. Într-o zi poate fi un hike în Himalaya și în altă zi poate e o plimbare în parc. Nu știi la ce să te aștepți de la acest drum, dar întotdeauna ai oportunitatea de a învăța – și ce poate fi mai frumos decât să fii într-o continua creștere și dezvoltare? 

Dacă vrei să ne cunoaștem mai bine te invităm să participi la workshop-urile noastre aici. Webinariile noastre sunt despre tehnologiile care sunt predate la cursurile noastre cum ar fi Testare Manuală, Testare Automată, Python, Java sau Frontend Development. Ele sunt educative, interactive, practice și accesibile pentru toată lumea întrucât sunt gratuite. 

Dacă vrei să-mi scrii personal, o poți face pe LinkedIn aici.

îți urez succes în drumul tău antreprenorial și mă bucur că ai citit acest articol!


Despre Andy:

Andy și-a început cariera în IT în 2011. În 2014 deja lucra la Facebook – un caz clasic de “noroc” sau mai bine zis un caz de “când oportunitatea întâlnește pregătirea”. După o perioadă de creștere exponențială a decis să lase “visul american” pentru a ajuta comunitatea locală să își trăiască propriul vis – “visul românesc”. Astfel a devenit trainer în domeniul IT, considerând că este unul din domeniile care poate oferi un standard de viață confortabil oricărei persoane din România. Și fiindcă și-a dat seama rapid că poți influența cu adevărat în bine viețile oamenilor doar când intri în relații 1 la 1 cu ei, a decis să deschidă IT Factory – o academie de IT. Astăzi IT Factory are constant 300+ cursanți și sunt în continuă expansiune, urmând să deschidă și o mini academie pentru copii.

One thought on “7 lecții în antreprenoriat

  1. Este un semn de modestie și de realism constructiv. În același timp înseamnă recunoașterea factorilor care te-au ajutat în evoluție.

Leave a Reply